طراحی وب سایت و سئو حرفه ای-مشاور و مجری بازاریابی اینترنتی و وب برندینگ-طراحی وب سایت-سئو وب سایت-بازاریابی اینترنتی-09158983103

سئو+تجربه رابط کاربری=موفقیت

User Experience یا تجربه رابط کاربری به رفتار، حالت و احساسات کاربر در هنگام استفاده از محصول یا وب سایت شما گفته می شود.
یادش بخیر! زمانی که الگوهای سئو ساده بود. یک صفحه را از کلمات کلیدی پر میکردید و صفحه شما در رتبه یک موتورهای جستجو قرار میگرفت. کاش سئو امروز هم به همین سادگی بود! اما این روزها گوگل و دیگر موتورهای جستجو به معنای واقعی کلمه، صدها فاکتور را برای هر وب سایت در نظر میگیرند تا تخمین بزنند که کدام صفحه رنک بالاتری را در نتایج صفحات موتورهای جستجو (SERP) داشته باشد.
این واقعیت جدید بدین معنی است که تجربه رابط کاربری یا UX به بهترین شکل در سئو نقش داشته است. گشت و گذار در وب سایت شما و حرکت در آن برای هدایت کاربر، چقدر آسان است؟ آیا شما محتوایی با کیفیت دارید که باعث شود کاربران در وب سایت شما بمانند؟ آیا سایت شما امن، سریع و مناسب برای موبایل است؟
به فکر مشارکت سئو و UX در این زمینه باشید: سئو موتورهای جستجو را مورد هدف قرار می دهد و UX بازدیدکنندگان وب سایتتان را مورد هدف قرار می دهد. هر دو هدف مشترکی دارند که بهترین تجربه را برای کاربران به ارمغان می آورند.
در اینجا برخی از عناصر رایج وب سایت که هم بر روی سئو و هم بر روی تجربه کاربری تاثیر می گذارند را بیان می کنیم:

عنوان ها (Headings):

درست هماهنطور که عنوانهای یک کار چاپ شده پیدا کردن اطلاعات را در ان آسان می کند، عنوان ها در صفحات وب، هم برای بازدیدکنندگان وب سایت و هم برای خزندگان موتورهای جستجو برای فهمیدن و تجزیه و تحلیل محتوای وب سایت، این کار را آسان تر میکند.
عنوان ها (h1,h2,h3,h4,h5 و h6) به خوانندگان و موتورهای جستجو میگوید که هر پاراگراف یا هر بخش درباره چه چیزی است و یک سلسله مراتب منطقی از محتوا را نشان می دهد. عنوان ها همچنین به کاربران کمک می کنند اگر که انها در یک صفحه گم شده باشند.
فقط از یک تگ H1 در هر صفحه استفاده کنید. به موتورهای جستجو و کاربران می گوید که تمرکز اصلی هر صفحه بر روی چه چیزی است. H1 به طور معمول اولین قطعه محتوا در یک صفحه است و تقریبا در بالای هر صفحه قرار می گیرد. اضافه کردن کلمات کلیدی جلو عنوان می تواند به رتبه بندی اش کمک کند.
عنوانهای دیگر (H2 تا H6) باید پس از H1 قرار بگیرد تا ساختار و سازماندهی بقیه صفحه مناسب باشد و بهم نریزد. بقیه عنوانها می توانند چندین بار در یک صفحه استفاده شوند. نیازی نیست که در یک صفحه از همه عنوانها استفاده کنید – گاهی اوقات ممکن است محتوای شما فقط به h1 تعدادی H2 نیاز داشته باشد.

ناوبری (هدایت) آسان و ساختار سایت:

ممکن است احمقانه به نظر برسد اگر هنوز درباره ناوبری آسان وب سایت صحبت میکنیم … سایتهای بسیار زیادی وجود دارند که حرکت در انها یا خروج از آنها به سادگی صورت نمی پذیرد. ساختار سایت شما نه تنها برای کاربرانتان مهم است، بلکه نقشه راه وب سایتتان برای موتورهای جستجو نیز می باشد.
به یاد داشته باشید که بسیاری از بازدیدکنندگان وب سایت شما مستقیما از طریق صفحه اصلی وارد وب سایتتان نخواهند شد. این به این معنی است که وب سایت شما نیاز دارد تا به راحتی بتوان در آن حرکت کرد، بدون توجه به صفحه ای که جستجوگر (یا خزنده موتور جستجو) بر روی آن فرود می آید.
ناوبری وب سایت شما جایی برای پنجره های پاپ آپ فانتزی، یک لیست طولانی از آپشن ها، بازی های قایم موشک یا بن بست (جایی که کاربر نمیداند چگونه به بخش دیگری یا به صفحه اصلی وب سایت برگردد)، نیست.
نگاهی به منوی وب سایت زیر بندازید که – در حالت دسکتاپ و موبایل – وقتی بر روی آن کلیک می کنیم چگونه باز می شود:

ساختار_وب_سایتnavigation-menu
این نوع منو تمامی صفحه رو به طور کامل می پوشاند، کاربر نمی تواند محتوایی که در زیر منو قرار دارد را بخواند. این یک تجربه کاربری بسیار ضعیف را ایجاد می کند. هنگامی که افراد با دستگاه موبایل وارد این سایت ها می شوند، احتمال دارد این شکل از منو برای آنها آزاردهنده باشد.
علاوه بر این، ناوبری و ساختار وب سایت واضح و روشن، می تواند به ایجاد سایت-لینک در نتایج جستجوی گوگل منجر شود. سایت-لینک ها می توانند به شما کمک کنند تا مکانهای بیشتری را در صفحات نتایج موتورهای جستجو اجاره کنید-به این معنی که در نتایج موتورهای جستجو، فضای کمتری به رقبای خود بدهید (نتیجه این می شود که بر روی سایت شما کلیک بیشتری انجام می گیرد).

sitelinks
الگوریتم های گوگل تصمیم می گیرند که کدام وب سایت ها لینک-سایت بگیرند و کدامیک نگیرند. آنها مبنای این تصمیم را عمدتا بر اساس ساختار سایت در نظر می گیرند:
– ما فقط زمانی که فکر میکنیم این لینک-سایت ها برای کاربران مفید خواهند بود، آنها را در نتایج نشان می دهیم. اگر ساختار سایت شما اجازه ندهد که الگوریتم های ما، لینک-سایت های خوب را پیدا کند، یا فکر کنیم که لینک-سایت های وب سایت شما مرتبط با جستجوی کاربر نیست، آنها را نشان نمی دهیم.

سیگنال های کاربر:

من معتقدم که سیگنال های کاربر به طور فزاینده ای در رتبه بندی موتورهای جستجو نقش بسیار مهمی را ایفا خواهد کرد. آیا شما در Google My Business پست هایی دارید که کاربران بر روی آنها کلیک می کنند؟ آیا مشتریان از اینکه رای (نظر)های ۵ ستاره را برای شما ارسال می کنند، خوشحال هستند؟
گر چه گوگل انکار کرده است که سیگنال های کاربر مثل زمان ماندن در سایت یا bounce rate از فاکتورهایی هستند که مستقیما بر روی رتبه بندی تاثیر دارند، مطالعات نشان داده است که یک ارتباط قوی بین این سیگنالها و رتبه بندی بالا وجود دارد. بیایید این روش را به کار بگیریم: گوگل همه چیز را می بنید و می داند. هر نقطه تماس و تعاملی که بازدیدکنندگان با وب سایت شما دارند و یا شما با آنها دارید، گوگل نشان می دهد که کاربران به محتوای وب سایت شما علاقه مند هستند.

سرعت سایت:

سرعت سایت مدت زیادی، عامل رتبه بندی در جستجوی گوگل بوده است، و حتی گوگل اعلام کرد که سرعت صفحات در تلفن همراه (به جای دسکتاپ) به زودی برای تعیین این عامل رتبه بندی استفاده می شود. بنابراین نه تنها مهم است که وب سایت شما به سرعت لود (بارگذاری) شود، بلکه در نسخه موبایل نیز باید سریعتر باشد.
ابزار Page Insights PageSpeed به شما اجازه می دهد تا URLهای وبسایتتان را وارد کنید تا مشکلاتی که ممکن است در نسخه موبایل داشته باشید را مشاهده کنید. PageSpeed Insights اندازه گیری می کند که چگونه صفحه می تواند عملکرد خود را هم در زمان بارگذاری و هم در زمان لود کامل صفحه، بهبود دهد و پیشنهادات محکمی برای کاهش زمان بارگذاری صفحه ارائه می دهد.
به طور شگفت اوری، سایت های بزرگ با احتمالا توسعه دهندگان و بودجه های آی تی قابل توجه، این مشکلات سرعت را دارند. نتایج ضعیف سایت Harvard Business Review را ببینید:

speed-issues
سایت هایی با محتوا سنگین و خبری به ویژه باید در مورد مسائل مربوط به سرعت سایت توجه کنند؛ زیرا این سایت ها به دلیل راحتی بیشتر در دستگاه های تلفن همراه مشاهده می شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.